Friday 26 July 2013

SAKIT SENDI TANGAN?....HURM...GANE CARA NAK ATASI?..........

Assalamu'alaikum wrh wbt.

Sapa pernah rasa sakit kat sendi-sendi tangan? or pernah dapat trigger finger?




Saya pernah merasainyer satu ketika dulu. Masa belajar dan praktikal dulu, kita rawat dan ajar pesakit yang mengalami masalah trigger finger dan arthritis ni. Tapi, bila sendiri kena, baru tahu gane rasanye, rasa sakit dan tidak selesa pada sendi-sendi tangan. bermula dari bangun tidur, terus rasa sakit pada sendi-sendi tangan. jari tengah tangan kanan pulak, trigger finger n ada nodule kat pangkal jari.

Disebabkan saya physiotherapist, saya tahu apa yang perlu saya lakukan. sekarang alhamdulillah sihat daa begitu berharganya nikmat sihat tu tau.

So, saya nak share la kat sini pada kawan-kawan, kakak abg, adik2, pakcik or makcik yang mungkin tak tahu bagaimana cara untuk menghadapi kesakitan ni.

1) klau sakit sangat, rendamkan tangan dlm air suam. Tujuan rendam tu untuk kurangkan rasa sakit dan bantu peredaran darah agar lebih lancar.

2) sambil rendam tu, buat pergerakan pada jari-jari seperti genggam - buka, jarakkan jari - rapatkan jari, semua pergerakan la yang jari blh buat (nanti sy attachkan gambar ye). kalau ada bola lembut or sponge, boleh buat senaman genggam-buka dgn bola or sponge tu.

3) rajin2 urut jari-jari tangan. kalau trigger finger yg ada nodule blh urut tekan pada nodule tu. urut ni boleh buat sendiri ye (saya buat sendiri je...). TAPI kalau ada org yang boleh tlg urutkan, lagi best. haha! (kalau ada la ye)

4) Senaman, haaaa ni part yang paling penting TAPI paling ramai orang tak suka buat. Senaman regangan dan kekuatan ni la yang akan membantu mengurangkan rasa sakit n ke arah kesembuhan, InshaALLAH. 


Ada banyak cara senaman tangan:
# boleh buat secara pergerakan aktif
# boleh menggunakan bola lembut or bola elastik or sponge
# boleh guna putty or plasticine
(ikut la kreativiti kalau taknak bagi boring)



No comments:

Post a Comment