Friday 26 September 2014

Roti garlic & mushroom soup

Assalamu'alaikum wrh wbt semua :D

Hari ni dah masuk 1 zulhijjah 1435 H. Ada yang berpuasa ke hari ni? Tahniah saya ucapkan pada kalian yang merebut peluang beramal di 10 hari pertama bln zulhijjah.

Pada yang dah berniat untuk melakukan ibadah korban, mulai dari 1-10 zulhijjah, kita digalakkan untuk menahan diri dari memotong kuku dan segala jenis rambut di badan sehingga selesai korban. Ini dapat menggandakan lagi pahala ibadah korban tau.

Okey, hari ni saya nak share resepi roti garlic dan sup cendawan. Ramai yang mintak. Maaf ye lambat post. Saya kena la buat dulu, baru best nak share resepi, iye tak?

Alhamdulillah, petang tadi saya berjaya buat...yeay!
Ni gambar masa Umi buat...

Ni resepinyer... Resepi ni untuk makan beramai-ramai tau. Kalau nak buat untuk makan 2-3 orang je, kena modified sikit kuantiti nyer...heee..

Roti:
-roti perancis potong serong
-butter
-serbuk daun pasley / daun sup (utk nmpk hijau2 je)
-bwg putih diparut

#butter + daun pasley + bawang putih parut digaul sekali.
#sapu pada roti
#roti dibakar dlm oven

Sup cendawan:
-Bwg besar kuning 1biji. Klau besar 1/2 bj.
  Potong dadu kecik2.
-cndawan butang putih cincang halus2
-susu segar 1 kotak
-planta 2 sudu.
-tepung gandum 3 sudu
-serbuk lada hitam sikit
-garam
-tumix 1 sudu besar

#msk planta + bwg + cendawan + tepung gandom + air...kacau
#dah mendidih, + lada hitam tumbuk + tumix + garam
#last baru + susu segar.
#klau cair,tmbh tepung jagong 1 sudu.

Saya buat td guna 1/2 biji bwg kuning tapi saya cadangkan, kurangkan lagi bawang kuning tu. Kalau suku bawang pon dah okey. Sebab kalau byk sangat jadi rasa bawang tu lebih. Jadi tak sedap.

Roti perancis yang saya beli tu pon terlampau rapuh. Tak macam yang Umi beli kat giant senawang. Tp xpe, yang penting tetap sedap. Hihu...puji diri sendiri! Whatever lah!

Tadaaaa....ni lah hasilnyer. Selamat mencuba!

Balqis Zin
#qcute healthy
#qist attire
#0195107657

No comments:

Post a Comment